Importowanie produktów do krajów położonych daleko powinno charakteryzować się kilkoma cechami – musi być bezpieczne, nieograniczone (pod względem ilości i gabarytów), a najlepiej jeszcze przy tym wszystkim ekonomiczne. Czy takie połączenie jest możliwe? Tak, jeśli wybierzemy import z Korei Południowej (lub z innego państwa, które jest położone nad morzem i dysponuje odpowiednim portem) wykonywany za pomocą drogi morskiej. Jest to opcja tańsza i dająca dużo więcej możliwości niż transport lotniczy, a jednocześnie bezpieczniejsza i bardziej praktyczna niż szlak lądowy (w tym kolejowy). A ponieważ produkty importowane z Korei Południowej – zwłaszcza wyroby odzieżowe – cieszą się w naszym państwie dużą popularnością, tak też klienci mogą wybierać między dziesiątkami firm oferujących nie tylko import z Korei, ale też transport z Chin, z USA, z Indii i wielu innych krajów całego świata. Wielość firm spedycyjnych decyduje także o coraz wyższej jakości takiej formy transportu oraz atrakcyjnych cenach, na które mogą pozwolić sobie nawet małe i dopiero początkujące firmy.
Korea Południowa import – cennik
Transport morski z Korei Południowej do Polski to najbardziej ekonomiczna forma sprowadzenia z tego dalekiego kraju produktów, które – zwłaszcza odzieżowe – cieszą się w Polsce dużym zainteresowaniem przedsiębiorców. Koszt importu z Korei Południowej jest kwestią złożoną, z powodu czego trudno mówić o takim pojęciu jak cennik dla takiej usługi. Bez względu na to, z jakiego kraju (lub do jakiego) chcemy sprowadzać produkty, cena za taką usługę będzie składać się z kosztów samego frachtu morskiego, ewentualnych usług dodatkowych, które wybierze klient oraz z opłat niezależnych, za wysokość których nie odpowiada firma spedycyjna. W pierwszym przypadku na wysokość ceny wpływ ma odległość między portem wyjściowym a docelowym oraz gabaryty przesyłki (wymiary oraz ciężar). Opcje dodatkowe to między innymi ubezpieczenie oraz transport krajowy. Z kolei wśród opłat niezależnych znajdują się na przykład wszelkie konieczne podatki, opłaty celne, portowe czy walutowe. Podpisując umowę z firmą spedycyjną, upewnijmy się, że wszystkie konieczne opłaty zostały uwzględnione.
Import towaru z Korei
To, że cena usługi transportowej z Korei Południowej do Polski jest kwestią złożoną, wcale nie znaczy, że dowiadujemy się o niej dopiero podczas podpisania umowy z wybraną firmą spedycyjną. Można to bardzo łatwo sprawdzić na stronach internetowych takich firm. Tam znajduje się specjalny formularz (kalkulator), za pomocą którego można szybko i w zaciszu własnego domu sprawdzić opcję nie tylko ceny tej usługi – import z USA, z Japonii, z Chin i z innych miejsc także można łatwo wycenić tym sposobem. Zostańmy jednak przy kraju, który jest przedmiotem naszych uwag. Wybieramy firmę, która oferuje opcję „Korea Południowa import”, a następnie wypełniamy w formularzu takie pola jak port nadania przesyłki, port docelowy, gabaryty przesyłki, ew. sposób ich transportu (np. paleta, kontener). Można także wybrać dodatkowo płatne opcje nieobligatoryjne, takie jak ubezpieczenie przesyłki czy transport krajowy, dzięki któremu nie będziemy musieli osobiście dowozić do portu towaru (oraz odbierać go z portu). Na podstawie wszystkich tych informacji system wylicza opłatę, którą trzeba będzie uiścić, jeśli zdecydujemy się podpisać umowę.
Import produktów z Korei Południowej
Sprowadzanie produktów z Korei Południowej drogą morską musi wiązać się z dość długim czasem realizacji zlecenia. Jeśli więc ktoś poszukuje metody priorytetowej – tak by w ciągu kilku dni odbiorca otrzymał swoją przesyłkę – powinien zrezygnować z frachtu morskiego. Przesyłki importowe z Korei idą bowiem do odbiorcy przez kilka tygodni – czas ten może wynieść nawet ponad miesiąc. Taka daleka spedycja jest bowiem procesem złożonym. Najpierw należy poświęcić czas, nawet kilka dni, na załadunek towarów na statek. Następnie dochodzi sam etap przepłynięcia z portu koreańskiego do Polskiego – np. umieszczonego w Gdyni – a tam z kolei ma miejsce rozładunek, który może potrwać tyle samo co wcześniejszy załadunek. Do tego wszystkiego należy dodać kontrolę celną, a także transport krajowy – jeśli taki był zamawiany – zarówno na terenie Korei Południowej, jak i Polski. Dzięki niemu klienci nie muszą osobiście przybywać nad morze, by nadać czy odebrać importowany z Korei do Polski towar. Te same zasady dotyczą oczywiście także frachtu morskiego łączącego Polskę z innymi państwami.
Przesyłki importowe z Korei
Wśród przesyłek importowych z Korei można wymienić wiele ich rodzajów – np. przesyłki na palecie czy też kontenerowe. Od jakiegoś czasu coraz więcej firm spedycyjnych oferuje także tak zwane usługę o nazwie drobnica morska, czyli import morski LCL. Jest to rodzaj usługi kierowany głównie dla małych i młodych firm, które szukają oszczędności na różnych płaszczyznach. Przesyłki drobnicowe pozwalają na to, by sprowadzić z Korei Południowej (lub z innego państwa, np. z Chin) mniejsze partie towaru niż cały kontener. Wybierając drobnicę morską można takie przesyłki skonsolidować i sprowadzić do Polski w takiej cenie, jaką trzeba by zapłacić za nadanie niewielkiej paczki drogą lotniczą. Drobnica morska transportowana jest najczęściej w miejscach paletowych w kontenerze, lecz nie zajmuje ona całej jego powierzchni, dzięki czemu klient płaci nie za cały kontener, a za przestrzeń, którą faktycznie zajmuje jego przesyłka importowa. Taka metoda transportu to oszczędność dla klientów, którzy mają szansę tanio sprowadzić mniejsze partie towarów, nie mrożąc przy tym dużej ilości gotówki i nie martwiąc się o miejsce w magazynie.
W ciągu ostatnich paru dekad Korea Południowa znacząco się rozwinęła. Nie zważając na izolującą się od świata „siostrę”, Koreę Północną, młoda republika z importera najnowszych technologii stała się jednym z głównych eksporterów. Do tego stopnia, że wymagało to ratyfikacji z Unią Europejską umowy o wolnym handlu (FTA), by zabezpieczyć zachodnim koncernom samochodowym ciągłość sprzedaży i ustrzec rynek przez zalewem koreańskich produktów. Zresztą, nieskutecznie, ponieważ import aut marki Hyundai czy Kia od zeszłego roku wzrósł tak gwałtownie, że Francja wysunęła wniosek o przywrócenie zniesionych w 2011 roku ceł.
Ale import z Korei dotyczy nie tylko samochodów i nie tylko Unii Europejskiej. Jej partnerami handlowymi są również Chiny, Indie i Japonia. Statki wypływają z koreańskich portów także do USA czy Arabii Saudyjskiej, transportując wyroby elektroniczne, obuwie i tekstylia. Do krajów europejskich, w tym do Polski, importuje się części do maszyn i urządzeń elektrycznych. Główne porty morskie Korei to Nampho, Czhongdzin, Unggi oraz Wonsan.
Spedycja odbywa się najczęściej drogą morską, ponieważ jest znacznie tańsza niż inne rodzaje transportu. Nierzadko jest także koniecznością z powodu przewagi statków nad samolotami czy pociągami pod względem pojemności. Najnowsze kontenerowce są w stanie przewozić ponad 10 tysięcy TEU, co jest imponującym wynikiem.
Coraz więcej spedytorów umożliwia swoim klientom zorganizowanie transportu z Korei. Kiedy zamówienie dotyczy przewozu towaru na taką odległość, dobrze jest zaufać profesjonalnej firmie spedycyjnej, która w imieniu nabywcy nawiąże współpracę z armatorem, opłaci należności, a w przypadku posiadania własnej agencji celnej usprawni sformalizowanie transakcji i przyspieszy spedycję. Agencje logistyczne oferują przewóz zarówno drobnicy morskiej, jak i ładunków kontenerowych oraz kompleksowe usługi polegające na opiece nad zamówieniem od momentu odebrania towaru od dostawcy do chwili dotarcia przesyłki do odbiorcy. Warto z nich skorzystać, zwłaszcza, kiedy klientowi zależy na zaoszczędzeniu i czasu, i pieniędzy.