Wprowadzenie ICS2 wpływa na przedsiębiorców, przewoźników, agencje celne oraz inne podmioty zaangażowane w proces importu, nakładając na nich nowe obowiązki związane z przesyłaniem danych dotyczących ładunków jeszcze przed ich przybyciem na teren UE. Co to oznacza w praktyce? Jakie zmiany przynosi ICS2 i kto musi się do nich dostosować? 

Z nowości – Najnowsze informacje dotyczące transportu morskiego z Chin – o tym warto wiedzieć

ICS2 – nowoczesne narzędzie kontroli importu do UE

System Import Control System 2 to nowa generacja unijnego systemu celnego, mająca na celu zwiększenie bezpieczeństwa i kontroli towarów wjeżdżających do Unii Europejskiej, Norwegii, Szwajcarii i Irlandii Północnej. Przedsiębiorcy zajmujący się importem oraz transportem towarów muszą przygotować się na nowe regulacje i obowiązki, które zaczną obowiązywać w najbliższych miesiącach.

Najważniejsze daty dotyczące ICS2

Aby zapewnić sprawne wdrożenie systemu ICS2, unijne organy celne wprowadziły stopniowy harmonogram obowiązków:

  • 15 marca 2021 – rozpoczęcie wdrażania systemu ICS 2 w EU.
  • 21 października 2021 – pierwszy etap wdrożenia w Polsce, obejmujący Pocztę Polską, przesyłki ekspresowe oraz przesyłki w transporcie lotniczym.
  • 1 marca 2023 – rozpoczęcie wdrażania procedur w transporcie lotniczym.
  • 4 grudnia 2024 – przewoźnicy morscy zobowiązani zostali do przestrzegania przepisów ICS2.
  • 1 kwietnia 2025 – wdrożenie systemu dla spedytorów i wystawców HBL, a także początek okresu przejściowego dla transportu drogowego i kolejowego. Obowiązek zgłaszania danych dla NVOCC
  • 1 września 2025 – rozpoczęcie implementacji ICS 2 przez przewoźników drogowych i kolejowych.

Przewoźnicy oraz operatorzy logistyczni powinni przygotować się na te zmiany, dostosowując swoje systemy i procedury do nowych wymagań.

Jakie zmiany wprowadza ICS2?

ICS2 wymaga od operatorów gospodarczych przesyłania szczegółowych danych jeszcze przed załadunkiem i przybyciem towarów do UE. Nowe procedury poprawią kontrolę granic i ułatwią wcześniejsze wykrywanie potencjalnych zagrożeń.

Nowe wymogi deklaracyjne

W celu poprawy efektywności odpraw celnych, system ICS2 wprowadza obowiązek dostarczenia dokładniejszych informacji na temat przesyłek. Przewoźnicy oraz importerzy muszą dostarczyć:

  • Kod CUS – wymagany dla substancji chemicznych i materiałów niebezpiecznych (DG) zgodnie z Europejskim Spisem Celnym Substancji Chemicznych.
  • Sześciocyfrowy kod HS – określający klasyfikację towarów zgodnie z międzynarodowym systemem celnym. Jest on wymagany dla każdego elementu ładunku.
  • Pełny opis ładunku – szczegółowe informacje na temat przewożonych towarów.
  • Numer UCR – jeżeli jest dostępny, konieczne jest załączenie globalnie unikalnego  numeru referencyjnego przesyłek.
  • Szczegółowe dane odbiorcynumer EORI, jeżeli jest przypisany, który służy do rozpoznania przedsiębiorców w kontaktach z organami celnymi w Unii Europejskiej oraz pełny adres zawierający miasto, kod pocztowy, ulicę oraz numer lokalu i kraj.
  • EORI dodatkowego deklaranta – tylko jeżeli jest dostępny.

Koszty i opłaty administracyjne

Wprowadzenie nowych regulacji wiąże się z koniecznością dostosowania systemów operacyjnych i procedur. Opłaty administracyjne zależą od kilku czynników, takich jak:

  • Kraj pochodzenia ładunku,
  • Forma zgłoszenia celnego,
  • Port załadunku,
  • Warunki przewozu.

Firmy powinny uwzględnić te aspekty w planowaniu budżetu na przyszłe operacje importowe.

Jakie działania powinny podjąć firmy importowe i transportowe?

Aby skutecznie dostosować się do wymogów systemu ICS2, warto podjąć kilka zasadniczych działań. Przede wszystkim należy przygotować wymagane dane, upewniając się, że wszystkie informacje dotyczące przesyłek są zgodne z nowymi regulacjami. Kolejnym krokiem jest optymalizacja systemów zarządzania danymi poprzez wdrożenie nowoczesnych rozwiązań IT, które umożliwią automatyczne przesyłanie informacji do systemów celnych. 

Istotna jest także współpraca z partnerami logistycznymi, w tym przewoźnikami i dostawcami usług celnych, aby zapewnić płynność procesów zgłoszeniowych. Nie można również zapominać o szkoleniu pracowników, tak aby zespoły odpowiedzialne za logistykę i odprawy celne były świadome nowych regulacji i potrafiły je prawidłowo wdrożyć.

Jeżeli chcesz uzyskać więcej informacji, skontaktuj się z nami.

Może Cię również zainteresować:

Transport kolejowy – co wpływa na jego czas?

Jak uroczystości i święta w Chinach wpływają na pracę fabryk i płynność dostaw?

Czym jest fracht? Kompleksowy przewodnik

Similar Posts